Diplomová práce, MFF UK
Lukáš Jirovský
Matematika - MIUZV
Již v úvodu k teorii grafů jsme si popisovali grafy jako vhodný prostředek pro popis vztahů mezi konečným počtem objektů.
Použití grafů ke znázornění relací jsme si ukázali u příkladu s kamarády - zakreslovali jsme relaci "být kamarád s někým".
Příklad z Kapitoly 1: Úvod - 1.1
Podobně ale můžeme zakreslovat i jiné relace na jiných množinách představujících vrcholy grafu. Mohli bychom například na množině všech jednociferných přirozených čísel zakreslit relaci "je dělitelem" (přejít na příklad).
V celém textu budeme používat výraz "relace" ve významu "binární relace".
Kartézský součin
Nechť M a N jsou neprázdné množiny.
Kartézským součinem M×N rozumíme množinu všech uspořádaných dvojic:
Relace
Relace je libovolná neprázdná podmnožina kartézského součinu.
(V našem případě používáme místo N opět M, uvažujeme kartézský součin mezi prvky stejné množiny - M×M.)
Značení: v následujících definicích budeme pro výraz "prvek m je v relaci s prvkem n" používat označení mRn.
Vlastnosti relací
Pro každé tři prvky m, n a o z množiny M platí:
(Řekneme, že relace na množině M je ..., jestliže pro každé tři prvky m, n a o z množiny M platí:)
Reflexivní: mRm
Symetrická: mRn → nRm
Antisymetrická (slabě): (mRn a zároveň nRm) → m = n
Antisymetrická (silně): Nikdy nenastane: mRn a zároveň nRm
Tranzitivní: (mRn a zároveň nRo) → mRo
(Podrobnější vysvětlení vlastnosti a ukázky, jak se projevují v grafu, následují. Zde jsou uvedeny pouze definice.)
Ještě před začátkem kreslení grafu (nebo jiného řešení úlohy) je nutné si uvědomit, zda budeme používat orientované hrany nebo ne - vždy záleží na konkrétní úloze.
Například relace "znát se s někým" či "být kamarádem" jsou symetrické (viz níže), je tedy výhodnější použít jen jednu hranu. Naopak relace "je větší než", "je dělitelem" symetrické nejsou a ve znázornění situace je pro nás velmi důležité, jakým směrem vede hrana.
Také může nastat situace, že u jedné relace vedou některé hrany oběma směry a některé jen jedním směrem (relace "je větší nebo rovno než").
1. Prvky zvolené množiny M znázorníme jako vrcholy budoucího grafu a vrcholy označíme stejně (případně vhodnými zkratkami) jako prvky M.
2. V grafu zakreslíme hranu AB právě tehdy, když je prvek A M v dané relaci k prvku B M.
Poznámka: vlastnosti relací uvažujeme u relací na kartézském množinu stejných množin (M×M) - tedy prvků ze stejné množiny.
Tyto tři vlastnosti (reflexivní, symetrická, tranzitivní) se mohou u jedné relace vyskytovat zároveň - je-li relace reflexivní, symetrická i tranzitivní, pak ji nazýváme ekvivalence.
Příkladem ekvivalence je relace "rovná se" na množině přirozených čísel či relace "je rovnoběžná s" na množině přímek v rovině.
Pokud je relace reflexivní, slabě antisymetrická a tranzitivní, nazýváme ji uspořádáním.
Příkladem je relace "je menší nebo rovno než" či relace "je dělitelem".
Pokud relace není reflexivní a je silně antisymetrická a tranzitivní, nazýváme ji ostrým uspořádáním.
Příkladem je relace "je menší než" na množině přirozených čísel.
Zadání:
Zakreslete vztah "být dělitelem" na množině všech jednociferných přirozených čísel.
Řešení:
Obr. č. 3.15 - Výsledný graf úlohy na relaci dělitelnosti
Zadání:
Na nové škole se sešel mladý učitelský sbor. Nahraďme jména učitelů písmeny a do závorky udejme jejich věk:
A(32), B(24), D(25), E(35), H(34), K(26), L(33), M(28), P(29).
Dva učitelé se navzájem znali ze studií právě tehdy, když se jejich věk liší o méně než čtyři roky (předpokládáme, že všichni studovali stejnou školu).
Zakreslete graf relace "učitel A zná učitele B" definované na uvedené množině (učitelském sboru).
Řešení:
Obr. č. 3.16 - Výsledný graf daného učitelského sboru
Další využití relací najdeme také v řešení logických úloh - více informací naleznete v kapitole "Výroky".